ASSESSMENT OF THE EMOTIONAL SPHERE OF SCHOOLCHILDREN WITH DISADAPTION

FULL TEXT:

Abstract

The purpose of our work was to study the characteristics of psycho-emotional reactions in schoolchildren with maladaptive disorders. The material and method for the study were schoolchildren with maladaptive disorders aged 7-11 (30 boys and 32 girls) and 12-17 (26 boys and 24 girls) years old. The studies were carried out using the frustration tolerance technique of S. Rosenzweig. Results and discussions: Analysis of our results shows the presence of psycho-emotional parallels in all children with manifestations of maladjustment. The degree of response and the quality of changes in the psycho-emotional profile depend on the age of the subjects. Conclusions. In children and adolescents - schoolchildren with maladaptation reactions, characteristic types and direction of emotional response to frustration are revealed; extrapunitive (externally blaming) and less often impunitive (evasive) orientation is manifested more often.

About the Authors

List of references

Александровский Ю. А., Липовецкий С.С. Возрастные особенности индивидуальности младших школьников (по методике Н.Кетелля) – В кн. Медицинские проблемы формирования личности. М.: Наука, 1978, C.103-123.

Печера К.Л. Психологическая готовность детей к школе.// Российский педиатрический журнал.-2004.- №3, С.60-62.

Румянцев А.Г., Панков Д.Д. Актуальные проблемы подростковой медицины.- М.,2002, 230 с.

Румянцев А.Г., Панков Д.Д.,Чечельницкая С.М. Новые подходы к мониторингу здоровья школьников. // Российский педиатрический журнал.-2004.-№3, С.4-7.

Сетко Н. П., Кузько Н. Н., Кирнасюк Е.В. и др. Физиолого-гигиенические аспекты сохранения индивидуального здоровья школьников. // Российский медицинский журнал, 2003, №2, с.48-49.

Шмакова О.П. Влияние школьного фактора на клиническую компенсацию подростков с формирующимися расстройствами личности. // Материалы 3-ймеждународной научно-практической конференции «здоровье и образование в 21 веке», 29-31 май, 2002, с.435-436.

Views: 19