ASSESSMENT OF THE EMOTIONAL SPHERE OF SCHOOLCHILDREN WITH DISADAPTION
Abstract
The purpose of our work was to study the characteristics of psycho-emotional reactions in schoolchildren with maladaptive disorders. The material and method for the study were schoolchildren with maladaptive disorders aged 7-11 (30 boys and 32 girls) and 12-17 (26 boys and 24 girls) years old. The studies were carried out using the frustration tolerance technique of S. Rosenzweig. Results and discussions: Analysis of our results shows the presence of psycho-emotional parallels in all children with manifestations of maladjustment. The degree of response and the quality of changes in the psycho-emotional profile depend on the age of the subjects. Conclusions. In children and adolescents - schoolchildren with maladaptation reactions, characteristic types and direction of emotional response to frustration are revealed; extrapunitive (externally blaming) and less often impunitive (evasive) orientation is manifested more often.
Keywords:
About the Authors
List of references
Александровский Ю. А., Липовецкий С.С. Возрастные особенности индивидуальности младших школьников (по методике Н.Кетелля) – В кн. Медицинские проблемы формирования личности. М.: Наука, 1978, C.103-123.
Печера К.Л. Психологическая готовность детей к школе.// Российский педиатрический журнал.-2004.- №3, С.60-62.
Румянцев А.Г., Панков Д.Д. Актуальные проблемы подростковой медицины.- М.,2002, 230 с.
Румянцев А.Г., Панков Д.Д.,Чечельницкая С.М. Новые подходы к мониторингу здоровья школьников. // Российский педиатрический журнал.-2004.-№3, С.4-7.
Сетко Н. П., Кузько Н. Н., Кирнасюк Е.В. и др. Физиолого-гигиенические аспекты сохранения индивидуального здоровья школьников. // Российский медицинский журнал, 2003, №2, с.48-49.
Шмакова О.П. Влияние школьного фактора на клиническую компенсацию подростков с формирующимися расстройствами личности. // Материалы 3-ймеждународной научно-практической конференции «здоровье и образование в 21 веке», 29-31 май, 2002, с.435-436.
How to Cite

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.